Školská družina ako stredisko rozvoja pedagogiky voľného času
Školská družina slúži k výchove, k zážitkovému vzdelávaniu a k oddychu (rekreácii) žiakov, má tiež sociálne poslanie.
V našej družine, zriadenej pri ZŠ s MŠ Rabčice 194, napĺňame tieto ciele nasledujúcimi činnosťami:
- Oddychové činnosti (ich cieľom je odstrániť únavu).
- Rekreačné činnosti (cieľom je regenerácia síl, prevažuje v nich aktívny odpočinok, spontánna činnosť žiakov).
- Záujmové činnosti (cieľom je rozvoj osobnosti dieťaťa, v rámci týchto činností umožňujeme deťom sebarealizáciu, rozvoj ich talentu).
- Zážitkové vzdelávanie (cieľom je rozvoj kľúčových kompetencií, a to hlavne kritického myslenia, tímovej práce, rozvíjame schopnosť kooperovať a pracovať na spoločných cieľoch).
Formy výchovy, ktoré aplikujeme v našej družine sú:
- Pravidelné, príležitostné a spontánne.
Najčastejšie implementuje tieto metódy pedagogiky voľného času:
- Názorné, slovné, praktické činnosti, otvorená práca, animačný prístup a participácia.
Východiskom, ale aj cieľovým článkom systému výchovy vo voľnom čase sú jej účastníci (deti a mládež) a ich individuálne predpoklady, potreby, motivácia, záujmy a nadanie.
Autorka príspevku: Ing. Beáta Ľubová, pedagogický zamestnanec ZŠ s MŠ Rabčice 194, externá doktorandka, Pedagogická fakulta KU Ružomberok.